Derivation in Variations I to III of J. S. Bach’s Goldberg Variations

Authors

  • Ariane Petri Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.52930/mt.v7i2.230

Abstract

The main purpose of this article is the identification and description of the derivative work to which a cell presented in Aria, the first movement of the Goldberg Variations by J.S. Bach, is submitted in variations I, II and III. With the help of the Model of Derivative Analysis (MDA) (Almada 2019; 2020; 2021) we map the behavior of transformations within and between movements. The work is based on the hypothesis of an organicist organization of the work, understanding that the motivic and derivative connections are yet another compositional strategy ensuring cohesion and diversity within the work with its 32 movements.

Author Biography

Ariane Petri, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Ariane Petri (ariane.petri@unirio.br) é bacharel em Fagote e licenciada em Música e em Letras Alemãs pelas Staatliche Hochschule für Musik Karlsruhe e Technische Universität Karlsruhe, Alemanha. Possui Mestrado em Música (Práticas Interpretativas) pela UNIRIO e atualmente cursa o doutorado da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) na linha Poéticas da Criação Musical com um trabalho sobre variação musical e intertextualidade, sendo orientada pelo prof. Dr. Carlos Almada. Durante o cumprimento do Programa Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE – CAPES) na Kunstuniversität Graz (KUG), Áustria, recebeu o prêmio de melhor comunicação de assuntos científicos. Desde 2022.2, é professora efetiva de fagote e música de câmara da UNIRIO. Como fagotista, atuou na Orquestra Sinfônica Brasileira, no Teatro Municipal do Rio de Janeiro, na Orquestra Petrobras Sinfônica e é membro do Abstrai Ensemble, com foco em música contemporânea.

Published

2023-03-01