Compositional Planning from Archetypal Paradigms

Authors

  • Liduino Jose Pitombeira de Oliveira Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.52930/mt.v9i2.305

Abstract

In this paper, I have conducted a critical review of central concepts related to my research, notably those of compositional system and compositional planning. I have emphasized an expansion of these concepts, refining their definitions for a more musical and intuitive application and I have introduced the archetypal paradigm as a broad category encompassing compositional systems and unexplored models. I also have highlighted two of these models: 1) the proto-rhizome, inspired by Deleuze's rhizome, with a structuralist perspective; and 2) the disordered compositional system, situated at a conceptual frontier, which is examined for challenging the deterministic or probabilistic essence of full compositional systems. Maintaining an open aesthetic spectrum, this study seeks to contribute to the theoretical and practical evolution of methodologies focusing on the application of formal processes to composition, promoting a deeper understanding and more fluid utilization of these concepts by composers.

Author Biography

Liduino Jose Pitombeira de Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Liduino Pitombeira (pitombeira@musica.ufrj.br) é professor de composição da Escola de Música da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Suas obras têm sido executadas pelo Quinteto de Sopros da Filarmônica de Berlim, Louisiana Sinfonietta, Red Stick Saxophone Quartet, New York University New Music Trio, Orquestra Sinfônica do Espírito Santo, Poznan Philharmonic Orchestra (Polônia), Duo Barrenechea, The Alexander-Soares Duo, Orquestra Sinfônica de Ribeirão Preto, Orquestra Sinfônica da Universidade de São Paulo, The Chicago Philharmonic e Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo (OSESP).  Tem recebido diversas premiações em concursos de composição no Brasil e nos Estados Unidos. Pitombeira recebeu seu PhD em composição pela Louisiana State University (EUA), onde estudou com Dinos Constantinides. Tem publicado diversos artigos científicos sobre composição e teoria e desenvolvido pesquisa como membro do grupo MusMat da UFRJ. Suas peças são publicadas pela Peters, Bella Musica, Criadores do Brasil (OSESP), Conners, Alry, RioArte e Irmãos Vitale. Gravações de suas obras estão disponíveis nos selos Magni, Summit, Centaur, Antes, Filarmonika, Blue Griffin e Bis. Pitombeira foi premiado em 2019 com a Medalha Villa-Lobos, concedida pela Academia Brasileira de Música, e homenageado pela vida e obra no VII Festival de Música Contemporânea Brasileira. É membro da Academia Brasileira de Música, cadeira Nº 28.

Published

2024-12-29