From Analysis to Performance

Prelúdio Pitoresco No. 1 (Crepúsculo) by Isaías Sávio and its Interpretive Pathways

Authors

  • Caio Cezar Braga Bressan Maringá State University
  • Flávio Apro Maringá State University

DOI:

https://doi.org/10.52930/mt.v8i2.267

Abstract

This article derives from a segment of a master's thesis entitled Os Prelúdios Pitorescos de Isaías Sávio: uma análise interpretativa guiada para a performance. The paper aims to conceptualize, through an analytical perspective, a preparation for the performance of Crepúsculo, which is part of Isaías Sávio's cycle of Prelúdios Pitorescos (1900–1977). The interpretive analysis is grounded on the hermeneutical concepts that were presented in the works of Umberto Eco and Paul Ricoeur. The possibilities for interpreting the performance parameters draw inspiration from the frameworks outlined by John White in his book The Analysis of Music (1976), and John Rink in the book Musical Performance: A Guide to Understanding (2002). It is expected that this contribution will strengthen the field of performance as an area of knowledge, inspire future scholars, and assist performers interested in playing the prelude cycle.

Author Biographies

Caio Cezar Braga Bressan, Maringá State University

Mestre em música na linha de pesquisa de práticas interpretativas pela Universidade Estadual de Maringá. Graduado em Música pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Leciona a disciplina Arte no ensino regular da prefeitura municipal de Campo Grande e é professor de violão. Atualmente faz parte do grupo de pesquisa intitulado Os Problemas da Interpretação da Universidade Estadual de Maringá.

Flávio Apro, Maringá State University

Professor Visitante na Universidade de Szeged, Hungria. Pós-Doutor pela California State University, EUA. Concertista internacional. Professor efetivo da Universidade Estadual de Maringá. Atua nas seguintes linhas de pesquisa: História, Estrutura e Estilo na Música; Fenomenologia; Hermenêutica.

Published

2023-12-31