The Use of Stochastic Processes as a Creative Resource in the Development of a Compositional System

Authors

  • Ana Miccolis Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.52930/mt.v7i2.229

Abstract

The development of a compositional system (Pitombeira 2020) can make use of mathematics as a powerful tool for specifying rules. The biggest property of this usage is that it supports abstraction, making it an excellent medium for modeling (Pressman 1994). Concepts extracted from it provide a basis for Xenakis compositional process (Xenakis 1992). Stochastic, one of the areas of mathematics selected by the composer, can be applied to the elaboration of the architecture of a compositional system in order to combine pre-existing elements of the composition or to work with musical or extra-musical objects, resulting in the expansion of the creative process. With this feature, a Markovian compositional system called Doroteia is proposed and as an applied result of the research, some pieces are elaborated, each of them conducted by literary excerpts extracted from the book of the Oulipiano writer Italo Calvino (Calvino 1990). 

Author Biography

Ana Miccolis, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Ana Miccolis (anamiccolis@yahoo.com.br) é harpista e matemática, graduada pela UFRJ nos cursos de música e de matemática com especialização em Informática. Doutoranda na linha de Poéticas da Criação Musical na UFRJ, sob orientação dos professores Dr. Liduino Pitombeira (UFRJ) e Dr. Benoit Gibson (ÉVORA), faz parte do grupo de estudos em matemática e música, MUSMAT do Programa de Pós-Graduação em Música da UFRJ (PPGM). Pesquisa o desenvolvimento de sistemas composicionais especificados através da intertextualidade de obras de Tom Jobim e processos xenakianos. Foi uma das fundadoras da Orquestra Brasileira de Harpas, grupo com o qual explorou intensamente as possibilidades de escrita para o instrumento em diversas formações, inclusive inserindo o berimbau na música de concerto, como uma espécie de harpa primitiva. Nessa experiência uniu em arranjos Villa-Lobos a Tom Jobim, Lorenzo Fernandez a Baden Powell, utilizando os recursos variados das harpas de pedais, da harpa céltica e do berimbau, instrumentação essa que utiliza na presente pesquisa aplicando os sistemas composicionais especificados na tese de doutorado.

Published

2023-03-01