Primeiras digressões formais de Franz Liszt

rumo a formas de sonata bidimensionais

Autores

  • Heyner Francisco Rodriguez Solis University of Arizona

DOI:

https://doi.org/10.52930/mt.v7i2.239

Resumo

Franz Liszt reformulated the Classical sonata form by coalescing the structures of a single movement and a multimovement cycle into a two-dimensional sonata form. Most of his mature sonatas are constructed following this structure’s principles (e.g., the Piano Concertos in E-flat, S. 124, and in A, S. 125; the Piano Sonata in b, S. 178; and the symphonic poems Ce qu’on entend sur la montagne, S. 95, TassoLamento e Trionfo, S. 96, Les preludes, S. 97, and Die Ideale, S. 106). As the first two-dimensional sonata, De ProfundisPsaume Instrumental marks Liszt’s early maturity, when he established the combination of formal paradigms necessary for the creation of this form. By conceptualizing and framing the required two-dimensional strategies (i.e., thematic transformation, frequent shifts in the musical discourse, progressive formal loosening, and formal incompleteness) in Liszt’s earliest Classical sonata forms (Duo, S. 127 and Malediction, S. 121), this study traces the compositional advent of the two-dimensional sonata produced in the 1830s. These analyses link the works of Liszt’s youth with his mature repertoire, a task so far neglected by the scholarly literature.

Biografia do Autor

Heyner Francisco Rodriguez Solis, University of Arizona

Heyner Francisco Rodriguez Solis (hfrs@arizona.edu) é doutorando (Ph.D.) em Teoria Musical na Universidade do Arizona. Sua pesquisa se concentra em assuntos como forma musical, semiótica e narratividade na música instrumental dos séculos XIX e XX. Em sua tese de mestrado, elaborada e defendida na Universidade do Arizona, Franz Schubert’s Unfinished Thoughts: Recurrent Strategies in His Last Sonata Forms, Heyner estudou as diferenças entre o tempo musical, a funcionalidade e a retórica na música do período Clássico e nas primeiras manifestações românticas, utilizando a música instrumental de Schubert como ponto de partida. Heyner atua também como instrutor e professor assistente de percepção e teoria musical no departamento de Teoria Musical da Universidade do Arizona. Antes de mudar-se ao Arizona, Heyner graduou-se pela Universidade da Costa Rica, onde trabalhou como estudante assistente no departamento de Teoria Musical.

Downloads

Publicado

2023-03-01

Edição

Seção

Artigos