Narrativity and Topics in Guerra-Peixe: An analysis of Quarteto Misto

Autores

  • Ricardo Tanganelli da Silva Universidade Estadual Paulista (UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.52930/mt.v2i2.50

Resumo

This article presents an analysis of extrinsic narrativity in César Guerra-Peixe's Quarteto Misto (1945), dodecaphonic composition and one of the most representative of this style of the said composer. For that, the research verifies the topical configurations in order to highlight its behavior along the three movements that comprehend the work and put in relief elements that assist the narrative organization. In order to define the key concepts, the references are Agawu (2009), Almén (2008), Hatten (1994), Monelle (2006), Pasler (2008), Ricoeur (1984), Tarasti (1994), besides analysis of Assis (2006, 2010), Botelho (2013), Egg (2004, 2006), Guerra-Peixe (1971), Hartmann (2011, 2013), Malamut (1999), Coelho de Souza (2011) and Vetromilla (2002). At the end, the article verifies the applicability of narrative analysis in formal articulation and expressive content in order to arouse the reflection of the Brazilian dodecaphonic repertoire of the first half of twentieth-century.

Referências

Agawu, Kofi. 2009. Music as Discourse: Semiotic Adventures in Romantic Music. New York: Oxford University Press.

Almén, Byron. 2008. A Theory of Musical Narrative. Bloomington: Indiana University Press.

Assis, Ana Cláudia de. 2006. Os Doze Sons e a Cor Nacional: Conciliações Estéticas e Culturais na Produção de César Guerra-Peixe (1944-1954). Tese de Doutorado.

_________________. 2010. César Guerra-Peixe: entre Músicas e Músicos (1944-1949). Revista do Conservatório de Música da UFPel, nº3, p. 58-79.

Botelho, Flávia Pereira. 2013. Guerra-Peixe e a Busca pela Renovação do Nacionalismo Musical: Reflexos na Obra para Piano. Tese de Doutorado.

Coelho de Souza, Rodolfo. 2011. A Recepção das Teorias do Dodecafonismo nos Últimos Quartetos de Cordas de Cláudio Santoro. Revista Brasileira de Música, v. 24, n. 2, p. 329-350.

Egg, André. 2004. O Debate no Campo do Nacionalismo Musical no Brasil dos Anos 1940 e 1950: o Compositor Guerra Peixe. Dissertação de Mestrado.

___________________. 2006. A Carta Aberta de Camargo Guarnieri. Rev. cient./FAP, v.1, p.1-12, jan/dez.

Galerias Comerciais no Rio de Janeiro e em São Paulo até 1970. 2017. In: Enciclopédia Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural. Disponível em:

<http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo5400/galerias-comerciais-no-rio-de-janeiro-e-em-sao-paulo-ate-1970>. Access: June 26, 2017.

Guerra-Peixe, César. 1971. Curriculum Vitae - Catálogo de obras. Belo Horizonte: Biblioteca da Escola de Música da UFMG, VI. 21 f.

__________________. Quarteto Misto (full score with individual parts). Available at:

https://painelsesc.sesc.com.br/partituras.nsf/viewLookupPartituras/618476A649EAD5FA832579DC006F13C1/$FILE/quarteto_misto.pdf

Hartmann, Ernesto. 2011. Dodecafonismo, Nacionalismo e Mudanças de Rumos: uma Análise das 6 Peças para Piano de Cláudio Santoro e das Miniaturas n. 1 para Piano de Guerra-Peixe. Opus, v. 17, n. 1, p. 97-132.

________________. 2013. O Melos e Harmonia Acústica (1988) de César Guerra-Peixe, Koellreutter e Hindemith: Similaridades e Princípios Básicos. Per Musi, n. 27, p. 50-60.

Hatten, Robert. 1994. Musical Meaning in Beethoven: Markedness, Correlation, and Interpretation. Bloomington: Indiana University Press.

__________________. 1991. On Narrativity in Music: Expressive Genres and Levels of Discourse in Beethoven. Indiana Theory Review Vol. 12, p. 75-98.

Kater, Carlos. 2001. Música Viva e H.J. Koellreutter. Movimentos em Direção à Modernidade. São Paulo: Musa Editora e Através.

Malamut, Stael Viegas. 1999. A Flauta no Período Dodecafônico de Guerra-Peixe. Anais do Congresso da ANPPOM de 1999 (PDF on-line).

Micznik, Vera. 2001. Music and Narrative Revisited: Degrees of Narrativity in Beethoven and Mahler. Journal of the Royal Musical Association, 126, p. 193-249.

Monelle, Raymond. 2006. The Musical Topic: Hunt, Military and Pastoral. Bloomington: Indiana University Press.

Nattiez, Jean-Jacques. 1990. Can One Speak of Narrativity in Music? Journal of the Royal Musical Association, V. 115 no 2, p. 240-257.

Pasler, Jann. 2008. Writing through Music: Essay on Music, Culture, and Politics. Oxford: Oxford University Press.

Ricoeur, Paul. 1984. Time and Narrative. Chicago: Chicago University Press.

Tarasti, Eero. 1994. A Theory of Musical Semiotics. Bloomington: Indiana University.

Vetromilla, Clayton Daunis. 2002. Introdução à Obra para Violão Solo de Guerra-Peixe. (Incluindo gravação integral e edição crítica da Suíte). Dissertação de Mestrado.

Walsh, Richard. 2011. The Common Basis of Narrative and Music: Somatic, Social, and Affective Foundations. Storyworlds: A Journal of Narrative Studies, Vol. 3, p. 49-72.

Downloads

Publicado

2018-05-09

Edição

Seção

Artigos