O papel da cesura média nas transições tonalmente “sobredeterminadas” de Schubert

Autores

  • Gabriel Navia Universidade Federal da Integração Latino-Americana

DOI:

https://doi.org/10.52930/mt.v6i2.226

Resumo

Schubert challenged the high Classical style’s implied boundaries by gradually incorporating non-normative procedures into his sonata-form practice and, more specifically, into his treatment of transitional spaces. Among these non-normative procedures are his tonally overdetermined transitions: transitions that struggle to leave the tonic area, often introducing formal and expressive complications to the work’s unfolding. This paper examines the impact of tonally overdetermined TRs on the MC in Schubert’s sonata forms, demonstrating how TR’s penchant for the tonic area may ultimately define the MC’s formal and expressive roles. It adopts Hepokoski and Darcy’s Sonata Theory as a theoretical framework and is organized in three categories that are defined by the position, function, and strength of the I:PACs articulated (or proposed only) within pre-MC space. The first category involves transitions that fail to leave the tonic, ending in a I:PAC MC. In the second, a I:PAC is followed by a “defective” passage that can only be retrospectively reinterpreted as TR after the articulation of the MC. The third category considers transitions that begin with an extended tonic prolongation and end with a quick and abrupt modulation. The conclusion shows that the formal and expressive effects released by Schubert’s tonally overdetermined TRs extend well beyond their realization and, in most cases, involve the MC as protagonist.

Biografia do Autor

Gabriel Navia, Universidade Federal da Integração Latino-Americana

Gabriel Navia é doutor em teoria e análise musical pela University of Arizona e mestre em performance musical (violão) pela mesma universidade. Durante o seu doutorado, dedicou-se ao estudo da forma sonata na música de Franz Schubert e, atualmente, dedica-se ao estudo analítico de repertórios tonais diversos dos séculos XIX–XXI e da forma de alguns gêneros da música popular latino-americana.

Gabriel Navia tem apresentado trabalhos em congressos nacionais e internacionais, incluindo a EuroMAC 9 (França, 2017), a 17th IASPM Conference (Alemanha, 2017), o III Congresso da TeMA (Rio de Janeiro, 2019) e a 44th SMT Conference (EUA, 2021). Suas mais recentes publicações apareceram em Musica Theorica (2019; 2020), The Sage International Encyclopedia of Music and Culture (2019), Revista Vórtex (2020) e The Routledge Companion to Music Theory Pedagogy (2020). 

De 2007 a 2013, Gabriel Navia foi professor assistente nos cursos de violão e de teoria musical na University of Arizona; de 2013 a 2014, foi professor substituto na Universidade Federal de Uberlândia; e, desde 2014 atua como professor de violão e disciplinas teóricas na Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA).

Gabriel é o editor-chefe da revista Musica Theorica, publicação da Associação Brasileira de Teoria e Análise Musical (TeMA). 

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Publicado

2022-06-17

Edição

Seção

Artigos